Luilekkerland boekrecensie

Luilekkerland

Ik heb iets met eetculturen: de rol van voeding in het dagelijks leven, voedseltrends en de geschiedenis van bepaalde voedingsmiddelen en recepten. Zomaar een aantal onderwerpen waaraan ik me helemaal kan vastbijten om er zoveel mogelijk over te weten te komen. (Oude) kookboeken verzamelen doe ik niet, omdat ik sinds enige tijd de minimalisme trend heb omarmd. Maar neem nou iemand als chef Danny Jansen, die zich enorm verkneukelt op het zoveelste oude kookboek in zijn verzameling, ik begrijp hem helemaal. Ik keek dan ook uit naar het boek Luilekkerland.

Een boek van Onno en Charlotte Kleyn

Onno Kleyn, culinair journalist, volg ik daarom graag op Twitter. Hij kan heel smakelijk over (de geschiedenis van) eten schrijven. Zijn dochter culinair historica Charlotte Kleyn ontmoette ik laatst bij een event over aardappelen. Culinair historica, dat lijkt me een prachtig beroep! Charlotte vertelde mij toen dat er binnenkort een boek van hen samen uit ging komen, Luilekkerland genaamd. Had ik natuurlijk al lang gezien op het Twitteraccount van Onno Kleyn, maar het was blijkbaar bijna zover. Een boek over de geschiedenis van koken in Nederland. Echt iets voor mij!

400 jaar geschiedenis

Onderverdeeld in hoofdstukken met titels als ‘Zuivel’ en ‘Groente’, maar ook ‘Ongelijkheid’, ‘Oorlog’ en ‘Exotisme’ bespreken ze de geschiedenis van koken in Nederland. Aan de hand van allerlei oude kook- en receptenboeken uit de Amsterdamse Universiteitsbibliotheek zijn de teksten in Luilekkerland samengesteld. Van de bekende kookboeken ‘Aaltje, de volmaakte en zuinige keukenmeid’ uit 1804 en ‘Betje, de goedkoope keukenmeid’ uit 1862 tot kookboeken met recepten uit Nederlands-Indië en Suriname, het komt allemaal aan bod.

Luilekkerland kookboeken

Het boek staat dan ook vol met Oud-Hollandsche teksten en foto’s van oude receptenboeken en voorlichtingsfoto’s. En natuurlijk leuke wetenswaardigheden over hoe en waarom het koken (en het eetpatroon) zich in 400 jaar tijd in Nederlands heeft geëvalueerd.

Zo lees je in het boek over de hoogtijdagen van de pudding (ja echt waar!), hoe de oorlog invloed heeft gehad op ons eetpatroon en hoe onze bijna obscene liefde voor de buitenlandse keuken is ontstaan.

Luilekkerland kruiden

Naast een uiteenzetting van de geschiedenis van het koken in Nederland, vind je in dit boek ook allerlei recepten. Wat denk je bijvoorbeeld van ‘wortelpudding met wijnsaus’, ‘Savooise koekjes’, ‘koffie met ei’ of ‘zwartvuur van eend’? Naast gangbare recepten zijn er ook recepten voor de meer avontuurlijke keukenprinsen en -prinsessen.

Vogels

Een van de mooiste stukjes las ik in het hoofdstuk ‘Vogels’, waarin een recept staat van een gevulde trapgans. Dit begint met een olijf die in een ontbeende vijgensnip moet, dat op zijn beurt weer in een vette ortolaan (ook een vogelsoort) gaat, dat weer in een iets grotere vogel moet enz. enz. totdat uiteindelijk een mooie kalkoen in een gevulde trapgans gaat.

Nou had ik zelf nog nooit van een trapgans gehoord – zover gaat mijn vogelkennis niet –  maar i khad niet verwacht dat een gans groter kan zijn dan een kalkoen. Weten we dat ook weer. Een mooie kalkoen vinden is volgens mij ook best lastig, maar misschien dat mooi slaat op het formaat en niet op het uiterlijk.

Luilekkerland aanrader?

Voor een ieder die geïnteresseerd is in de geschiedenis van koken (en eten) in Nederland, is Luilekkerland zeker een aanrader. Krijg je al allergie van het woord geschiedenis, dan moet je er misschien nog een nachtje over slapen. Aan de andere kant, er zijn genoeg plaatjes die het boek behapbaar en op sommige momenten ook grappig maken. En het gaat over eten. En wie houdt er nou niet van eten?

Facebookreacties