Mijn reizen in de eerste helft van 2018

reizen eerste helft 2018

Het is een tijdje wat stiller geweest op mijn blog. Druk geweest met allerlei (voornamelijk leuke) zaken als reizen, werkzaamheden voor mijn eigen bedrijf en het voorbereiden van een nieuw online project (to be continued). En dan schiet het bloggen op IndoRotterdammert er in bij mij. Dit blog heb ik vooral voor mijn eigen plezier. Heb niet altijd de drang om qua bezoekersaantallen op dit blog alles op alles te zetten om het te laten groeien. Het eerste deel van 2018 heb ik een aantal leuke tripjes mogen maken. Over een aantal heb ik al het een en ander geschreven. Maar nog lang niet alles. Ik zoek nog de tijd om dit te doen, maar het komt vast en zeker. Hieronder in ieder geval een fotoverslag van welke landen/steden ik heb aangedaan:

Wenen – Oostenrijk

Wenen stond al heel lang op mijn lijstje om eens te bezoeken. Er kwam een goedkoop ticket voorbij via Skyscanner en ik boekte een vlucht. Wenen was in winterse sferen en ook nog behoorlijk koud. Maar dat maakte de stad wel nog mooier.

Ik bezocht de verschillende highlights van de stad en at er onder andere Wiener Schnitzel, Sachertorte en andere Weense lekkernijen. Ik verbleef in Hietzing, waar ik ook een blog over schreef.

reizen eerste helft 2018 wenen reizen eerste helft 2018 wenen

Bratislava – Slowakije

Mijn bezoek aan Bratislava was een beetje in een opwelling. Zo van, het ligt vlakbij Wenen, waarom zou ik niet een dagje met de trein op en neer. Ik had me een beetje ingelezen over typisch Slowaakse gerechten. Daarnaast had het toeristenbureau van Bratislava een tour door de stad geregeld.

Aangezien het die dag flink sneeuwde was de stad mooi wit. Gids Eva leidde mij langs alle bezienswaardigheden van de binnenstad, waaronder de bekende beelden in de stad te vinden zijn. Qua eten proefde ik er onder andere halusky, waarna ik eigenlijk al genoeg had gegeten. Het is namelijk een erg zwaar gerecht (binnenkort meer op mijn blog).

reizen eerste helft 2018 bratislava reizen eerste helft 2018 bratislava

Londen – Groot-Brittannië

Leuk, dacht ik, ik ga met de bus. Die vertrekt zowat voor mijn huis en stopt midden in het centrum van Londen. Dagje Londen en dan weer terug met dezelfde bus. Nou, op zich ging dat goed, maar verder was het niet een reis om over naar huis te schrijven.

Ik ging in mijn eentje, het doel was om de lokale multiculturele foodscene in kaart te brengen. In de bus kwam ik te zitten naast een klein jongetje van een jaar of 8 dat samen met zijn moeder en kleine zusje ook een dagje naar Londen ging. Op zich een heel aardig jongetje, ware het niet dat hij tijdens het slapen mij als een levende bantal guling ging gebruiken. Om de haverklap moest ik het ventje van mezelf afplukken. Ik heb geen oog dicht gedaan. En aangezien ik bij de raamkant zat, kon ik verder ook geen kant op om mijn benen te strekken. Met als gevolg: dikke enkels in knellende sokken bij aankomst.

Toen uiteindelijk mijn ogen een beetje zwaarder gingen worden, kreeg ik niet de kans om alsnog in slaap te vallen, want toen moesten we de bus uit voor de grenscontrole. Niet de meest relaxte heenreis dus.

Eenmaal in Londen aangekomen ging ik naar Borough Market (na inmiddels de vierde keer in Londen, pas de eerste keer dat ik naar deze markt ging). Chinatown was nog niet ontwaakt toen ik daar doorheen liep. Maar Brick Lane was erg gezellig ondanks dat het bijna sluitingstijd was (ik heb te veel tijd verspeeld met het filmen van eekhoorntjes in St. Jamespark) en daar heb ik was Indiase hapjes kunnen proeven.

Begin september ga ik weer een paar dagen naar Londen. Dit keer met de Eurostar. Hopelijk is dat een fijnere reis. Op het programma staan dan alsnog Chinatown en Brixton (wijk met een grote Caraïbische en Afrikaanse gemeenschap).

reizen eerste helft 2018 londen reizen eerste helft 2018 londen

Helsinki – Finland

Ik had me weinig voorgesteld bij deze stad. Van te voren kon ik ook weinig blogs vinden over Helsinki. En al helemaal niet wat je daar zoal aan lokaal eten kon eten, al bood het artikel van Stralend Schrijven wel veel informatie. Gelukkig kon ik verder wat informatie vinden op YouTube en Google Maps, maar verder was het vooral heel veel zelf ontdekken. Uiteindelijk ben ik bij alle foodhallen geweest en proefde ik er onder andere karjalanpiirakka en mustikkapiirakka. Ik schreef een artikel hoe je toch redelijk betaalbaar kunt eten in Helsinki.

reizen eerste helft 2018 helsinki reizen eerste helft 2018 helsinki

Tallinn – Estland

Een erg mooie stad en goed te combineren met een stedentrip naar Helsinki. Met de ferry ben je er binnen 3 uur en ben je een aantal dronken Russen als vrienden rijker. Later werd mij verteld dat de ferry bekend staat als de plek waar Russen hun alcohol inslaan. Vandaar ook al die trolleys die mee worden gesleept.

reizen eerste helft 2018 tallinn reizen eerste helft 2018 tallinn

Maar goed, terug naar Tallinn. Ik ben vooral in de oude binnenstad gebleven. Daar is het heel sfeervol en alle bezienswaardigheden zijn op loopafstand. Sowieso rijdt er in de binnenstad geen openbaar vervoer. Dus als je hier naartoe wilt: wandelschoenen zijn een must.

Ook heb ik veel geleerd over de Estse eetcultuur. Blackbread (grof roggebrood) is er erg populair en na een lange zoektocht proefde ik op mijn laatste dag in deze stad het meest authentieke toetje van het land: Kama, een licht zoete en dunne pap van allerlei granen. Daarna ging ik rollend naar huis.

(Lille – Frankrijk)

Dankzij een staking bij de Franse Spoorwegen, eindigde deze reis op het centraal station van Rotterdam. Pas daar kwam ik erachter dat mijn treinreis met de Thalys niet verder zou rijden dan Brussel-Zuid. Was ruimschoots aangekondigd, maar ik had niet verder lezen dan mijn neus lang was. Ik heb netjes mijn geld teruggekregen en ga nu hopelijk in de tweede helft van dit jaar.

IJsland

Een rondreis met een huurauto door het westelijke en zuidelijke deel van IJsland. Samen met Gabriëlle van Globegirl. Ik was er wel eens eerder geweest tijdens de kerstperiode. Toen was alles volledig bedekt met ijs en sneeuw. Nu was het een heel ander gezicht en zag ik hoe divers het landschap van IJsland is. Het was een geweldige reis, waarin we veel hebben gezien. Al was ik naderhand wel een beetje watervalmoe. O ja, en er was ook nog zoiets met een vliegtuigwrak

reizen eerste helft 2018 IJsland reizen eerste helft 2018 IJsland

Zweeds Lapland (én Noorwegen én Finland)

Nog een keer met Gabriëlle op vakantie. Dit keer mocht ik mee als +1 naar Zweeds Lapland via Voigt Travel en Visit Swedish Lapland. Geweldige vakantie weer, waar we naast Zweeds Lapland, het ook niet konden laten om even over de grens naar Finland (Kemi) en Noorwegen (Bodø) te gaan.

In Zweeds Lapland brachten we onder andere een bezoek aan de Sami, een minderheidsgroep in Lapland dat leeft van rendieren en de natuur. Echt een hoogtepunt van deze vakantie. Daarnaast leerde ik ook dat Zweeds Lapland een heel rijke eetcultuur heeft, erg leuk om daar meer over te weten te komen. En lekker ook.

Sami in Zweeds-Lapland

Bodø vond ik niet zo bijzonder. Maar de weg ernaartoe, over de Silverroad door de bergen met eeuwige sneeuw en uiteindelijk langs een fjord, was erg mooi. En onderweg kwamen we ook nog een adelaar, rendieren en een eland tegen. Wat wil je nog meer?

Kemi was eerlijk gezegd een beetje doods. Er was geen kip op straat en in de plaats zelf was niet veel te beleven. Mogelijk dat het in de winter anders is. Kemi staat volgens mij meer bekend als winterbestemming. Maar ach, we kunnen tenminste zeggen dat we nog even in Finland zijn geweest. Al was ik in het begin van het jaar ook al in het Finse Helsinki natuurlijk.

Keulen – Duitsland

Culinair Keulen. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Veel verder dat Wurst kwam ik niet, dus ging ik op onderzoek uit. Samen met Floor van het foodblog Ecolientje. Naast Wurst aten we ook Sauerkraut, Hackfleisch en Bratkartoffeln. O ja en heel veel chocolade. Want ondanks dat ik op voorhand dacht dat het niet zo veel zou wezen, dat chocolademuseum daar, besloten we er toch maar naartoe te gaan. En leuk dat het was! Binnenkort meer hierover op mijn blog.

reizen eerste helft 2018 Keulen reizen eerste helft 2018 Keulen

Planning tweede helft 2018

Afgelopen week kreeg ik te horen dat ik voor foodblog Little Spoon op pad mag voor een persreis naar Frankrijk, om precies te zijn Haute-Marne, de champagnestreek! Echt super leuk en ook heel snel na die andere leuke persreis naar Zweden. Binnenkort kun je dan ook een blog zien op de website van Little Spoon en verzorg ik een aantal foto’s op het Instagram account.

Begin september ga ik nog een keer naar Londen, dit keer met de Eurostar. Hopelijk bevalt dat beter dan de bus! Ik ga een aantal dagen. Nu genoeg tijd om ook naar Chinatown en Brixton te gaan.

En direct na mijn reis naar Londen ga ik richting Dordt om daar samen met een vriendin naar Noord-Italië en Slovenië te gaan. We dromen alvast een eind weg met de foto’s van het mooie Bled.

O ja en mogelijk ook nog een reisje naar Lille, maar daar heb ik nog geen datum voor staan. En wie weet wat er verder nog gaat komen? Dat reizen, dat bevalt me wel 😉

Wat zijn jouw vakantieplannen nog dit jaar?