Geweldige vakantie gehad

vakantie

Met een enorme jetlag maar met veel ervaringen rijker ben ik 3 dagen geleden weer teruggekomen. Indonesië, Singapore en Maleisië waren top. Ik heb het tijdens deze vakantie echt super naar mijn zin gehad en een aantal momenten ga ik de komende tijd op deze blog met je delen. Dat wilde ik al tijdens mijn reis doen, maar daar kwam ik erachter dat mijn blog vanuit Indonesië, Singapore en Maleisië niet te bereiken was. Verkeerde instelling. Weer wat geleerd. Wat ik zoal gedaan heb? Hieronder lees je het in vogelvlucht. Binnenkort meer op deze blog.

Indonesië

Hier stond het vooral in het teken van familie. Ooms, tantes, neefjes, nichtjes met aanhang en kindjes. De familie is weer flink uitgebreid. Maar je weet, hoe meer zielen, hoe meer vreugde. En waar mijn familie is, is eten. Dus ook op culinair gebied ben ik niets tekort gekomen. Zo hebben we de diverse achteraf tentjes bezocht waar ze de niet-halal (lees: Chinese) gerechten tot in de puntjes bereiden. Al moesten we daar soms 2 uur voor rijden. Ja echt, alles voor een goed en lekker gevuld bord.

Singapore

In Singapore was het ook vooral culinair wat de klok sloeg. En wat helemaal mooi was, je kunt daar gewoon uit de kraan drinken. Wat maakt dat het ook veilig is om ijsgerechten en rauwe groentegerechten te eten. In vergelijking: in Indonesië wordt dit afgeraden. En wat kun je lekker eten in de diverse hawkercentres die de stad rijk is. Of gewoon naar een foodcourt van een winkelcentrum. Voordeel daar is dat er ook nog airco is.

Ik werd er verliefd op Chinatown. Wat een geweldig bruisend deel van de stad is dat zeg! Ik proefde daar de met een Michelinster bekroonde Chicken Rice en heb uren rondgestruind in het grootste winkelcentrum van Chinatown.

vakantie

Uiteraard moest ik in ook de diverse architectonische hoogtepunten van de stad bewonderen, zoals Gardens bij de Bay en de wolkenkrabbers bij Marina Bay, zowel vanaf de kade als vanaf het water in zo’n karakteristiek met rode lampionnen versierd bootje.

Maleisië

In Penang werd ik door een vriendin van mij rondgeleid in Georgetown. Daar volgde ik ook een kookworkshop bij Nazlina Cooking Class en leerde daar hoe je nasi lemak, sambal en laksa maakt. Na Georgetown gingen we naar het vasteland van Penang voor een lokale foodtour van in totaal 3 dagen. Ook in Maleisië geldt: je kunt er uit de kraan drinken, dus het is ook veilig om drankjes en gerechten met ijs en rauwe groenten te eten.

vakantievakantie

Na Penang ging ik door naar Kuala Lumpur. Buiten de Petronas Twin Towers, waar ik uiteraard naar boven ben geweest, vond ik die stad niet heel bijzonder. Maar op culinair gebied heb ik zeker nog veel lekkers gegeten. Een vriendin van mij daar leerde het verschil tussen Indiaas eten uit een nasi kandar restaurant en echt Indiaas eten. Trouwens, de wijk Little India is ook erg leuk om te bezoeken.

En weer terug in Indonesië

De laatste paar dagen van mijn vakantie heb ik weer in Indonesië doorgebracht, waar ik door vrienden ben meegenomen naar de stad Cirebon en de koele theeplantages van de Puncak Pas. De laatste dag heb ik samen met een nicht in het winkelcentrum Kelapa Gading doorgebracht om de nodige inkopen voor Nederland te doen (moet ook gebeuren). Helaas zonder de mij zo geliefde KitKat Matcha. Die kon ik daar namelijk niet in grootverpakkingen vinden. En ja, je kunt ze ook hier in Nederland kopen, maar dat zijn ze echt reteduur. Ik blijf toch een Nederlander.

Mijn vakantie ging supersnel voorbij. Voor ik het wist zat ik alweer in het vliegtuig terug naar huis. Bepakt en bezakt met cadeautjes voor thuis.